1. Pedagogische en didactische vaardigheden
Er wordt aandacht besteed aan die vaardigheden die je nodig hebt om anderen iets te leren. Je krijgt handvatten hoe je studenten kunt begeleiden en ondersteunen. Er wordt ingegaan, op manieren om anderen te inspireren en enthousiasmeren. Hoe je een veilig leerklimaat creëert. Hoe je om kunt gaan met vragen, reacties en weerstand van studenten. Tevens wordt aandacht besteed didactische werkvormen om lessen levendiger en interactiever te maken.
2. Ontwikkelen van lesplannen
Goede voorbereiding is het halve werk. Als je lesplan goed in elkaar zit, dan loopt de les bijna vanzelf. Daarom is het belangrijk om een goed lesplan te hebben. We leren je om een duidelijk en bruikbaar lesplan te maken.
3. Communicatieve vaardigheden
Communiceren is een belangrijk onderdeel van je beroep als instructeur. In deze module besteden we aandacht aan het communicatie proces, het ontwikkelen van jezelf als zorgprofessional, de beroepshouding, communicatie met de student en het samenwerken met collega’s.
4. Werken aan kwaliteit en deskundigheid
Hier komt het werken aan het bevorderen van de eigen deskundigheid aan bod en het samenwerken met anderen. Verder wordt er aandacht besteed aan hoe kun je de kwaliteit van onderwijs verbeteren en de kwaliteit van de eigen werkzaamheden bewaken. Kwaliteitszorg is erop gericht inzicht te verschaffen in het opzetten en onderhouden van een kwaliteitssysteem ten einde te komen tot kwaliteitsverbetering. Ook worden de diverse wetten behandeld waar je als instructeur mee te maken krijgt, denk hierbij aan o.a. de AVG.